HR-trends 2022
Een nieuw jaar brengt nieuwe ontwikkelingen met zich mee, ook op het gebied van HR. In dit artikel kijken we naar vijf HR-trends die in 2022 een belangrijke rol gaan spelen.
1. Hybride werken
Sinds de corona-uitbraak in maart 2020 zijn we noodgedwongen thuis gaan werken. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en geswitcht van thuiswerken, naar hybride werken en weer terug naar thuiswerken. Het is duidelijk dat het hybride werken, waarbij je gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor werkt, de nieuwe norm is en daarom een trend zal blijven in 2022. Hybride werken zorgt voor een hogere productiviteit. Medewerkers die gedeeltelijk thuis werken, ervaren minder afleiding, een hogere concentratie en minder reistijd.
Hybride werken kan echter ook zorgen voor minder verbinding tussen collega’s. Het is belangrijk om hier aandacht voor te hebben, zodat collega’s op een goede manier kunnen blijven samenwerken en de verbinding blijven houden met elkaar en de organisatie. Ook de onboarding van nieuwe medewerkers in coronatijd vraagt extra aandacht om ervoor te zorgen dat zij zich (snel) thuis voelen in een organisatie.
2. Krappe arbeidsmarkt
Volgens het CBS waren er in het derde kwartaal van 2021 op elke 100 werklozen 126 openstaande vacatures. De vraag naar medewerkers is in één jaar tijd met 45% gestegen. Gunstig voor werkzoekenden, aangezien er voldoende vacatures zijn om uit te kiezen, maar lastig voor organisaties. Het is moeilijker geworden om geschikte mensen te vinden en daarnaast is het lastig om talenten aan je organisatie te binden. HR zal zich in 2022 moeten gaan richten op werving- en selectie en on- en offboarding. Dit laatste om inzicht te krijgen in redenen waarom medewerkers de organisatie verlaten. Daarnaast is het belangrijk om aandacht te besteden aan arbeidsmarktcommunicatie en de employer branding om potentiële talenten te verleiden om te solliciteren. Onze collega Amber heeft laatst een blog geschreven met tips over hoe om te gaan met krapte op de arbeidsmarkt.
Een andere mogelijkheid om met de krapte op te arbeidsmarkt om te gaan is het verhogen van de de interne mobiliteit. Hierbij kijk je naar intern talent en of medewerkers binnen jouw organisatie wel op de goede plek zitten of wellicht in een andere functie hun talenten (nog) beter kunnen benutten. Medewerkers blijven op deze manier uitgedaagd worden en blijven mogelijk langer aan je organisatie verbonden. Een HR-thema dat hier goed bij past is het binden en boeien van medewerkers. Bij het binden maken medewerkers zich de organisatie-identiteit eigen en ontstaat er een band tussen medewerker en organisatie die niet zomaar verbroken zal worden. Deze medewerkers zullen de organisatie niet bij het eerste beste aanbod verlaten. Het boeien gaat over het vasthouden van medewerkers: ze zijn geboeid door hetgeen ze krijgen, zoals bijvoorbeeld salaris of een prettige sfeer op de werkvloer.
3. HR-Analytics
Met een datagedreven HR-beleid kunnen beslissingen worden genomen en voorspellingen worden gedaan op basis van objectieve data. Dit kan op verschillende onderdelen zijn, zoals bijvoorbeeld op aantal medewerkers, verloop en verzuim. Datagedreven HR-beleid kan ook helpen in een krappe arbeidsmarkt, omdat het inzicht kan bieden in het verloop. HR-Analytics is al enkele jaren een trend, maar zal in 2022 nog belangrijker worden.
4. ‘The Great Resignation’
Een HR-trend die in Nederland nog niet heel zichtbaar is op dit moment, maar die wel degelijk zijn intrede aan het maken is, is de ‘Great Resignation’. Het is een proces dat momenteel met name gaande is in Amerika, waarbij medewerkers massaal hun baan opzeggen. De coronapandemie lijkt hier een belangrijke rol in te hebben gespeeld. Mensen kwamen thuis te zitten en kregen tijd om na te denken over hun baan en over hetgeen hen echt gelukkig maakt. Uit onderzoek is gebleken dat van alle medewerkers in Nederland 76% in 2022 een carrièreswitch zou willen maken en veel daarvan zijn bereid daarvoor belangrijke voordelen zoals bonussen, vakantiedagen en zelfs een deel van het salaris op te geven en in te ruilen voor meer ‘zingeving’. (*)
Om medewerkers te behouden of om juist mensen aan te trekken is het belangrijk dat organisaties aandacht besteden aan de behoeften van medewerkers en een prettige werkomgeving creëren. Organisaties moeten investeren in goede functiebeschrijvingen en eerlijke vacatureteksten. Ze moeten beter hun best doen om een plek te zijn waar mensen graag willen werken. Goede arbeidsmarktcommunicatie en employer branding (zie ook punt 2, Krappe arbeidsmarkt) kunnen hierbij helpen.
5. Diversiteit en inclusiviteit
Diversiteit en inclusiviteit staan al jaren hoog op de agenda bij verschillende organisaties, maar in 2022 wordt dit thema nog belangrijker. Ook gezien de krappe arbeidsmarkt, kun je hier niet meer omheen. In een diverse en inclusieve organisatie zijn medewerkers meer betrokken en ervaren zij meer werkgeluk. Dit levert een hogere productiviteit op en ook het ziekteverzuim kan hierdoor dalen. Lees hierover ook het artikel van onze collega Betty: Een brede kijk op de inclusieve arbeidsmarkt.
2022: jaar van aanpakken
Zoals je ziet, heeft corona veel invloed op HR-gebied. Ons advies is om niet af te wachten, maar pro-actief in te spelen op de veranderingen die nu spelen. Blijf je onderscheiden en heb oog voor de behoeften en het welzijn van je medewerkers. Heb je hulp nodig bij het implementeren van deze ontwikkelingen in jouw organisatie? Neem contact op met onze specialisten, zij staan voor je klaar en denken met je mee.
(*) Bron: Werf&