Burnout voorkomen? Praat met elkaar.
De afgelopen jaren zien we veel medewerkers uitvallen door een burn-out of psychische klachten.
Die uitval is geen modeverschijnsel, maar komt voort uit het drukke leven dat we leiden. Daarbij heb ik het niet alleen over werkdruk maar veelal over een combinatie van werkdruk en ons drukke privéleven. Deze klachten zijn beland in de top 5 van oorzaken van verzuim in Nederland. Wist je dat goede communicatie met je medewerker langdurig verzuim helpt voorkomen?
In het sociale leven moeten we overal iets van vinden. We houden ons hele dagen en avonden bezig met onze telefoon. Om ieders goed bedoelde berichten te beantwoorden en de ontwikkelingen in de wereld te volgen. Ook ons privéleven is druk. Sporten met de kinderen op zaterdag, het huishouden en leuke dingen doen met vrienden. Dit is allemaal leuk en verloopt op rolletjes, tot er een moment in je leven komt, waarop er iets heftigs tussenkomt. Denk aan de zorg voor een naaste of een scheiding. Voor je medewerker is dit veelal het moment, waarop een stress situatie ontstaat. Als dit lang duurt krijgt hij, voordat je het in de gaten hebt, een burn-out of psychische klachten. Maar ook een werkplek waar je medewerker niet gelukkig is, kan stress veroorzaken en tot een burn-out leiden.
Stress herkennen en helpen voorkomen
Als je ziet dat een medewerker minder functioneert, ga dan met hem in gesprek. Geef aan wat je ziet en vraag of hij hulp nodig heeft. Preventieve verzuimbegeleiding kan veel verzuim voorkomen.
Hulp kan veelal door jou als werkgever geboden worden, soms hebben medewerkers een rustpauze nodig. Dit kan je bieden door ze enkele uren per week minder te laten werken of door een halve dag vrij te geven. Dit biedt hen de mogelijkheid zaken te regelen bij de betreffende instanties.
Een andere mogelijkheid is om je medewerker tijdelijk een andere werkplek te geven, waar stress en focus minder aan de orde zijn, bespreek welke werkplek passend is.
Kun je als werkgever niet helpen? Zorg dan dat externe hulp geboden wordt. Veelal weet de arbodienst of bedrijfsarts waar je medewerker terechtkan. Hij kan eventueel voor een preventief gesprek naar een casemanager van de arbodienst of de bedrijfsarts.
Mijn ervaring is dat medewerkers graag geholpen willen worden en je erg dankbaar zijn voor deze hulp. Geen enkele medewerker wil uitvallen met een burn-out of psychische klachten, waardoor ze volledig uit balans raken. Ook als werkgever wil je voorkomen dat je medewerkers langdurig uitvallen, met als gevolg hoge kosten en verlies van sterke arbeidskrachten. Blijf dus in gesprek, want ook dát mes snijdt aan beide kanten.