Autobrief II: beloning voor de meest zuinige automobilist
Eenvoudiger, stabieler en meer milieuwinst. In een notendop waar het kabinet naar streeft in de autobelastingen. Afgelopen vrijdag publiceerde staatssecretaris Wiebes van Financiën de autobrief II. Eerder waren al veel zaken uitgelekt. Wat duidelijk naar voren komt is het stimuleren van elektrisch rijden.
Let op:
De autobrief II bevat diverse voorstellen die nog niet zijn opgenomen in een officieel wetsvoorstel.
Bijtelling
De autobrief II bevat voorstellen voor de autobelastingen voor de periode 2017-2020. Het fiscale autobeleid wordt veel minder toegespitst op de CO2-uitstoot. Wellicht meest in het oog springend is het stapsgewijs verdwijnen van het aantal bijtellingspercentages voor de zakelijke auto. Er blijven er slechts twee over. Het algemene bijtellingspercentage – deze gaat omlaag van 25 naar 22% – en een bijtellingspercentage van 4% voor de nulemissie-auto (elektrische auto) tot een catalogusprijs van € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22% te vallen.
Schematisch ziet dit er als volgt uit:
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Nulemissie | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
Zéér zuinig (1-50 gr/km) | 15% | 17% | 19% | 22% | 22% |
Zuinig (51-106 gr/km) | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Overig (>106 gr/km) | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Tip:
De aangeschafte of zakelijke leaseauto blijft het percentage bij aanschaf of lease houden voor een periode van maximaal 60 maanden. Het is dus niet zo dat u jaarlijks met een ander bijtellingspercentage wordt geconfronteerd.
Afbouw BPM
De aanschafbelasting BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen) gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12% in 2020.Het kabinet wil zo het belang van de BPM geleidelijk verminderen.
Aanpassingen MRB
De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt in 2017 met 2% verlaagd voor alle personenvoertuigen. Voor vervuilende dieselpersonen- en bestelvoertuigen volgt vanaf 2019 een toeslag.