Aegon geeft uitgekeerde compensatie woekerpolissen verkeerd door aan Belastingdienst
Duizenden mensen die net in 2013 gecompenseerd zijn voor hun woekerpolis, zijn de dupe van een nieuwe fout. Aegon heeft de uitgekeerde compensatie voor hun woekerpolissen namelijk verkeerd opgegeven aan de Belastingdienst. Daardoor betalen consumenten mogelijk 20 procent onterecht aan boeterente.
Consumentenbond
Dat maakte de Consumentenbond woensdag 18 maart 2014 bekend. Aegon keerde vorig jaar de langverwachte compensatie uit aan tienduizenden consumenten die jaren lang te veel kosten hebben betaald voor hun woekerpolis. Consumenten die hun product hebben ‘ontwoekerd’ doordat ze de verzekering hebben afgekocht of overgegaan zijn naar een andere verzekeraar of een bankspaarproduct, kregen deze compensatie rechtstreeks op hun bankrekening gestort. Bij hen speelt deze fout. Als de verzekering nog loopt speelt dit probleem niet, aldus de Consumentenbond.
Consumentenbond: ‘Aegon heeft de uitkering van de compensatie doorgegeven aan de Belastingdienst, maar heeft daarbij een verkeerde codering gebruikt. Daardoor is deze compensatie in de verkeerde rubriek terecht gekomen van de vooraf ingevulde belastingaangifte. De uitkering staat nu ingevuld in de rubriek ‘afkoopsommen lijfrente die onder de loonheffing vielen en waarover revisierente moet worden betaald’. Hierdoor wordt consumenten onterecht 20% revisierente berekend over deze compensatie. De uitkering had eigenlijk ingevuld moeten worden in de rubriek ‘AOW, pensioen, lijfrente en andere uitkeringen of afkoopsommen die onder de loonheffing vielen’. Daarover betaal je geen revisierente.’
De Consumentenbond heeft de Belastingdienst van deze fout op de hoogte gesteld en de Belastingdienst is nu op zoek naar een oplossing om deze fout in de Belastingaangifte 2013 recht te kunnen zetten. ‘Als consumenten deze fout in hun belastingaangifte zelf handmatig herstellen, zal dat opgemerkt worden door de Belastingdienst. Het ministerie van Financiën – waar de Belastingdienst onder valt – zal zo spoedig mogelijk bekend maken hoe consumenten deze fout kunnen herstellen, zodat ze niet teveel betalen,’ aldus de Consumentenbond.