Ondernemer, bent u al SEPA proof?
Op 1 februari 2014 is de invoering van SEPA (Single Euro Payments Area) een feit. Wie dan nog niet is overgestapt op de Europese betaalproducten kan vanaf deze datum niet meer betalen en/of incasseren. Op tijd de migratie naar SEPA maken, voorkomt dat de continuïteit van uw organisatie in gevaar komt. Maar wat moet u nu eigenlijk regelen?
Acceptgiro
De acceptgiro is per 1 juli 2013 aangepast aan het gebruik van IBAN (Internationaal Bank Account Number). Heeft u uw huidige acceptgiro al aangepast? Wellicht heeft u al gekeken naar (digitale) alternatieven? De verwachting is dat de papieren acceptgiro tot uiterlijk 1 januari 2019 blijft bestaan.
Incasso
Er zijn twee soorten incasso’s: de standaard incasso en de zakelijk incasso (nieuw). De standaard wordt gebruikt voor betalingen van particulieren, maar kan ook voor incassobetalingen tussen bedrijven worden toegepast. Let hierbij wel op de terugboekingstermijn van 56 dagen.
Wilt u geen terugboekingstermijn, dan dient u over te stappen naar de SEPA Direct Debit (zakelijke incasso). Een aantal belangrijke aandachtspunten bij zakelijke incasso’s zijn onder andere:
• Sluit een Euro-incassocontract;
• Zorg voor nieuwe machtigingen;
• Registratie van getekende machtigingen door de debiteur bij hun eigen bank.
Maakt u relatief weinig gebruik van incasso dan kunt u overwegen om te stoppen met incasso en over te stappen naar een alternatief betalingsinstrument.
Boekhoudsoftware
Nog niet alle softwareleveranciers zijn klaar voor de invoering van SEPA. Vraag aan uw softwareleverancier of ze al SEPA proof zijn of, wanneer dit nog niet het geval is, worden. Bij twijfel kunt u overwegen een overstap te maken naar een ander pakket, bijvoorbeeld een online boekhoudprogramma. Wij hebben ruime ervaring met verschillende pakketten en kunnen u hierin prima adviseren.
Conclusie
Zorg dat u op tijd SEPA proof bent en wacht niet tot 1 februari 2014. Wij kunnen u adviseren wat voor u de beste oplossing is en welke stappen u moet nemen. Schroom dus niet om contact met ons op te nemen, wij staan voor u klaar.
Boris de Kruijk
(0314) 34 18 48
b.d.kruijk@stolwijkkelderman.nl